Vervoer

Alles wat je moet weten over de taxi in New York

Als je in New York bent, moet je je verplaatsen van punt A naar B. Persoonlijk vind ik de metro een hele handige en snelle manier, maar soms is net niet handig genoeg. Uitkomst wordt dan geboden door een van de 13.000 gele taxi’s die er rondrijden. Maar er zijn een paar tips en tricks die handig zijn om te weten als je met de taxi gaat.

Alles wat je moet weten over de taxi in New York

Hoe moet je een taxi aanhouden?

Het allerbelangrijkste: hoe zorg je er voor dat een taxi voor je stopt? Is dat echt zoals in de film? Ja! Je gaat op de rand van de stoep staan en je houdt je hand omhoog. Je zult zien dat sommige doorrijden. Eerst denk je: doe ik iets verkeerd? Meestal niet. Soms brand het lampje boven op de taxi niet. Dat betekend dat ze al vol zitten. Soms hebben ze geen zin in korte ritjes en blijven ze rondjes rijden totdat ze iemand zien met een hoop koffers. Meestal een luchthaven gevalletje. En soms rijdt de taxi ook terug naar de remise. Dan zijn alle lampjes van het bordje op de taxi aan.

Wat kost een taxi?

Belangrijk om te weten: wat kost een taxi ritje? Dat hangt natuurlijk af van waar je naar toe wilt. De kosten zijn als volgt opgebouwd:

Minimaal betaal je $2,50.

– Daar komt vervolgens $0,40 per 1/5 van een mile. En dat is dan ook als ze harder rjiden dan 6mph. Anders is het per 2 minuten. Dus als je stil staat of de snelheid langzamer is dan 6mph.
– Reis je na 8 uur ’s avonds, dan komt er automatisch $0,50 bij.
– Reizen in de spits is $1.00 meer
– Reis je van JFK? Dan is het flat-fee $45 dollar. Daar komt dan nog wel wat bij voor toll om door de tunnel te gaan om op het eiland van Manhattan te komen.

Waar moet je op letten?

Het taxi systeem in New York is wel net even anders dan wij gewend zijn. Daarom is het verstandig om met een paar dingen rekening te houden.

– Je kunt van te voren geen NYC Taxi reserveren. Dat kun je in Nederland natuurlijk wel, maar dat kennen ze niet in New York. Ze rijden rondjes en jij steek je hand omhoog als je in wilt stappen. Verblijf je in een hotel? Dan wil de piccolo je graag helpen een taxi aan te houden. Ze gaan vaak midden op de weg staan.
– Het kan heel druk zijn in de stad. Denk bijvoorbeeld aan spitsuur of als het regent. Dan kan het best heel lastig zijn om een taxi aan te houden. Houd daar qua tijd wel rekening mee! Soms moet je even een kwartiertje wachten voordat er een taxi voor je is. Dus als je met zo’n gele rakker naar de luchthaven wilt voor je reis terug, moet je wel wat extra tijd incalculeren. In de spits in de stad zelf ook super druk en dan zit je gewoon vast. Ook iets om rekening mee te houden als je op een bepaalde tijd ergens moet zijn.
– Officieel mogen er maar 4 mensen in een taxi. Ben je met een grotere groep? Dan moet je met meerdere taxi’s reizen. Misschien neemt een chauffeur je wel mee, maar officieel mag het niet.
– Het is altijd goed om pas af te spreken waar je naar toe gaat als je al in de taxi zit. Als je dat van te voren bespreekt, willen ze je soms niet meenemen. Als je een keer zit, is het geen probleem. Spreek ook van te voren af wat het kost. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een taxi chauffeur 3 extra blokjes reed, maar die verhalen zijn er genoeg. Sterker nog: mijn ervaringen met taxi’s in New York zijn (bijna) alleen maar positief. Ik ken ze als behulpzaam en altijd in voor een praatje.
– Niet alle taxi’s accepteren CREDITCARDS. Er zijn wel veel uitgerust met zo’n kastje, maar dat wil niet zeggen dat hij ook altijd werkt. Het is dus verstandig om cash op zak te hebben als je met een taxi gaat reizen. Of van te voren vragen voordat je instapt.
– Je spreekt geen adres met de chauffeur af. Je zegt op welke kruising van straten je wilt zijn. Vaak weet een chauffeur wel waar hij moet zijn als je aangeeft dat je bijvoorbeeld naar een specifiek hotel moet. Maar het is goed om even te kijken waar je naar toe moet voordat je instapt. Dus bijvoorbeeld naar het Yotel Hotel New York zeg je dat je naar 42nd en Tenth Avenue wilt.

In een New York taxi

Fooi in de taxi?

Het is niet verplicht, maar ze verwachten het eigenlijk wel een beetje. Een paar extra dollar op zak hebben is dus niet verkeerd. Ook een “keep the change” werkt lekker.

Taxi’s blijven veranderen

Die grote gele taxi’s vind ik ontzettend bij New York passen. Van die enorme slagschepen die met een diep ronkende geluid van de motor. Van binnen een beetje vies en een taxi chauffeur die met een noodgang door het verkeer gaat. Maar dat gaat veranderen. Waarschijnlijk niet de chauffeur en zijn rijgedrag, maar wel het uiterlijk van de taxi. Je zag al meer busjes of hoge taxi’s, maar straks zie je ook grote en energie zuinige taxi’s rijden. Ze blijven geel, maar lijken niet meer op de taxi zoals wij hem kennen uit alle films. Blijft jammer, want zo’n Ford is toch echt wel heel erg New York. Daarnaast rijden ze als een koning! Daar kan zo’n nieuwe rammelbak niet tegenop. Let op, is wel mijn persoonlijke mening.

Alternatieven voor de taxi

Kan het ook anders? Jazeker! Een paar voorbeeldjes:

Prive chauffeur + auto
Wil je niet met de taxi reizen, dan zou je vanaf de luchthaven een huurauto kunnen laten voorrijden met chauffeur. Klinkt duur, maar dat is het zeker niet. Het is wel duurder dan de taxi, maar dat scheelt ongeveer 20 dollar. Dan staat er op de luchthaven wel een meneer in pak op je te wachten met zo’n bordje in zijn handen. Leuk toch? HET BOEKEN VAN ZO’N CHAUFFEUR DOE JE HIER.

Metro
Je kunt ook met de metro reizen. In de stad en vanaf de luchthaven. Snel en goedkoop, maar wel minder leuk dan met de taxi. Je zit namelijk bijna de hele rit onder de grond dus ziet niets van de stad. ALLES OVER MET DE METRO REIZEN VIND JE HIER.

Maar eigenlijk moet je een New York Taxi ritje gewoon meegemaakt hebben. Hij moet bijna op je to-do lijstje staan. Wil je nog meer informatie? http://www1.nyc.gov/nyc-resources/service/1271/yellow-taxi-fares

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Related stories