Bezienswaardigheden

Helikoptervlucht met FlyNYON over New York

Misschien heb je ook andere stukjes van mij gelezen op de site en weet je ondertussen dat ik vliegangst heb. Dat is heel onhandig als een van je favoriete bestemmingen ongeveer 4000 kilometer aan de andere kant van de wereldbol ligt. Maar, zoals eerder geschreven, soms moet je je daar overheen zetten. Zo ook toen ik samen met een vriend van mij in augustus 2017 naar New York ging en wij van te voren hadden afgesproken: wij gaan samen een helikoptervlucht over New York maken. En dan niet een gewone, nee, de FlyNYON uitvoering. En waarom is deze zo bijzonder? Omdat ze geen deuren in hun helikopter hebben.

Helikoptervlucht met FlyNYON New York

De prijs van zo’n vlucht

We hadden de tickets van te voren geboekt via de FlyNYON website. Wel goed om te doen, want in de zomer zitten ze snel vol. Als je ze volgt op Instagram, zie je nog wel eens een kortingscode voorbij komen. En dat is zeer welkom want een vlucht is best prijzig. De 15 minuten versie die wij kozen kost 279 dollar. Wil je liever een half uur en echt een complete ronde over de stad maken, dan ben je 499 euro kwijt. Ondanks de gunste dollar – euro koers, is dat een flinke hap uit je budget. Dan is misschien de 15 minuten versie een betere oplossing. Wij kozen wel voor de Sunset Flight. Dus met ondergaande zon -ook wel goldenhour- vliegen.

De reis naar FlyNYON HQ

Je stijgt niet op vanaf Manhattan, maar in New Jersey. Dat betekent dat je wel een reisje van ongeveer een uur met de trein moet doen om er te komen. De PATH trein is super makkelijk, je stapt in bij One World Trade Center Hub en je reist zonder overstappen naar de eindbestemming. Dat wordt ook allemaal heel duidelijk uitgelegd na het boeken van de ticket. Vanaf het station reis je met een Uber nog ongeveer 15 minuten naar de ingang van het hoofdkantoor. Allemaal prima te doen, maar neem wat extra tijd. Je wilt niet gestrest aankomen. Die stress komt nog wel ;).

We liepen FlyNYON HQ binnen, waar we hartelijk werden ontvangen. Ze waren net ingetrokken in het nieuwe gebouw, maar de plannen zagen er fantastisch uit. Er zou een helikopter komen, een hands-on virtual reality ruimte en nog veel meer. Dat is ondertussen al klaar, dus als jij nu heen gaat, zie je dat allemaal.

Onze namen werden gecheckt, we kregen een gekleurd bandje wat je groep aangaf en mochten even plaats nemen in de wachtruimte. Koffie, thee, water en toilet. Alles is aanwezig!

De voorbereiding op de vlucht

De voorbereiding op de vlucht is uitgebreid. We werden allemaal in de briefing room geroepen, waar de verschillende groepen zaten. Elke groep had zijn eigen kleur bandje. We kregen een korte video over de vlucht te zien, de veiligheid van de vlucht en wat we konden verwachten. Vervolgens werden onze camera’s en telefoon in een houder gestopt, die we straks aan ons harnas konden hangen. Per groepje werd daarna overlegd welke route we zouden doen. Ons groepje was direct eensgezind: we gingen voor zoveel mogelijk stad en we zouden het Vrijheidsbeeld overslaan.

The Adventure Seat

Tijdens de briefing kwam de vraag: wie van het groepje wil op de Adventure Seat zitten? Nou, ik met mijn hoogtevrees uiteraard niet. Dit was al Adventure genoeg! De Adventure Seat is de persoon die tijdens de vlucht van het bankje af gaat en over de vloer schuift naar de uitgang van de helikopter. Dus vergelijkbaar met parachute springen, alleen nu spring je niet, want op het laatste moment zit je harnas vast en kun je niet verder. He, lekker, zin in. Niet dus. Marcel wel en ook een van de andere mannen in het groepje leek dat prima.

NB. Wij waren met een groep van 4, maar normaal zit je met z’n 5en in de heli. Dan zit er ook nog een persoon naast de piloot voor in de helikopter. En ik moet zeggen: het plekje op de bank, op de rand van de heli, is misschien nog wel meer Adventure dan op de grond zitten. Maar mocht je dit doen, dan mag je zelf kiezen wat je het meest spannende vindt ;).

Hijsen in het harnas

Briefing was afgelopen en we werden met zn allen naar de omkleedruimte gebracht. Daar kregen we allemaal ons harnas aan. Dat is ongeveer hetzelfde harnas als bij een klimwand. Dat gaf mij direct een veilig gevoel. Ik snoerde het nog even extra aan (totaal onnodig), want je kan niet zeker genoeg zijn! De medewerkers van FlyNYON zijn super aardig en helpen je met alles en stellen je op je gemak. Ze hebben allemaal al honderd keer de vlucht gedaan, dus vertellen alles wat je kunt verwachten en snappen de zenuwen van de meeste mensen.

Siegfried en Marcel bij FlyNYON New York

Iedereen had zn harnas aan, dus op naar de heli’s! Het hoofdkantoor is niet direct bij de heli’s, dus je gaat nog een stukje met een busje. Dat is echt maar een paar minuten. Als je op de echte opstijgplek bent, mag je nog niet direct uit de bus, want er staan een hoop heli’s klaar. Sommige zijn aan het opstijgen, sommige zijn aan het landen.

Instappen en klaar voor opstijgen

We worden uit het busje gelaten en nu is het onze beurt. We worden onder begeleiding richting de helikopter gebracht. Ik moet eerlijk zijn: ik vond de heli kleiner in het echt dan op de foto. We maakten kennis met de piloot en we werden op ons plek gezet (letterlijk) en daarna vastgesnoerd aan de helikopter. We mochten nog even proberen hoe ver we uit de helikopter konden hangen. Leuk, dat is op de grond nog prima te doen. Straks op 700 meter wordt dat misschien anders. Iedereen op zn plek, de piloot deed nog even de laatste check en we waren klaar voor take-off.

Klaar voor de helikoptervlucht boven New York

De ervaring van de vlucht

Met zweet in mn handjes zat ik letterlijk op het randje van de helikopter. De piloot -verschrikkelijk aardige man- hield ons op de hoogte via onze koptelefoon, terwijl hij de helikopter aan het opwarmen was. Tenminste, ik dacht dat hij dat aan het doen was. De motor draaide op volle toeren, maar we bleven nog even aan de grond staan. Waarom stijgen we nu op? Waarom duurt het zo lang? En opeens gaan we de lucht in. Er is voor mij geen weg meer terug (was er sowieso niet). We gaan recht omhoog, vliegen een stukje vooruit en maken daarna een hele (met nadruk op hele) scherp bocht naar rechts. Het is duidelijk dat het geen standaard rustige vlucht gaat worden. Een beetje spektakel zit er zeker al in.

We hadden de avondvlucht, zodat we de ondergaande zon konden zien. Dat betekend wel dat het iets harder was gaan waaien en dat merk je zeker als je in een ronde ton zit zonder deuren. De wind vloog door het toestel en ontnam ons alle 4 de adem. Of was het misschien toch de spanning van het vliegen in een helikopter zonder deuren? We volgenden de snelweg en in de verte zagen we Manhattan al verschijnen. In de briefing hadden we afgesproken dat we het Vrijheidsbeeld zouden overslaan en meer tijd zouden besteden aan Manhattan. De piloot checkte nog een keer of we allemaal oke waren. Hij zag waarschijnlijk mijn vliegangst gezicht en wilde zeker weten dat ik niet van mijn stokje zou gaan.

Ik hield mn stoeltje heel goed vast. Onnodig, want je zit in een compleet harnas, wat vervolgens weer vast zit aan de helikopter. Geen enkele mogelijkheid om te vallen. Wel om te bewegen en dat maakt het toch een tikkie spannend. In een achtbaan zit je heel erg vast, dat is hier anders. Marcel was ondertussen naar zijn Adventure positie geschoven en hing met zijn benen buiten het toestel. We vlogen rechts op de One World Trade Center af en hadden het meest fantastische uitzicht ooit. We vlogen ver boven het puntje en hadden ook een heel mooi uitzucht op Ground Zero. Indrukwekkend en heel mooi op een foto van te maken.

Shoefie FlyNYON New York

Een Shoefie maken!

Natuurlijk wil je dit enorme moment vastleggen en er is eigenlijk maar een manier om dat te doen: met een shoefie! Je houdt je voeten in de lucht, het liefst met de stad op de achtergrond en maakt dat heel veel foto’s van. Als je op het Instagram account van FlyNYON kijkt, zie je dat dit de manier is om te laten zien dat je een Doors-Off Experience hebt gedaan.

De perfecte plek om te zitten?

Omdat we samen met twee anderen in de helikopter zaten, vloog de piloot een rondje of draaide hij de heli in de lucht, zodat we allemaal hetzelfde uitzicht een keer voorbij zagen komen. Er is dus niet een perfecte plek, het is allemaal prima! De piloot zorgt ervoor dat jij de beste foto kunt maken. Of zoals hij het zelf noemde “The Money Shot”.

Terug naar HQ

Ik was door het indrukwekkende uitzicht en snel mijn angst vergeten en probeerde zoveel mogelijk foto’s en video’s te maken. 15 minuten klinkt lang, maar als snel was het tijd om terug te vliegen. Dat gebeurd snel en in een rechte lijn. Wel zo eerlijk, want zo heb je de meeste tijd boven de stad zelf. We streepten terug naar HQ en maakten een zelfde 90 graden bocht als op de heen weg. Marcel en ik stapten uit de helikopter met een complete adrenaline rush. We konden amper beseffen wat we net hadden gedaan! Springend en schreeuwend liepen we met de rest van de mensen terug naar het busje. Allemaal even hyper hyper.

Is het echt zo eng?

Eerlijk is eerlijk: vliegen zonder deuren is toch wel een drempeltje. Je kunt echt niet uit de helikopter vallen. Je zit zo ontzettend goed vast, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Maar het beeld en het gevoel van met je voeten over de rand zitten en op 700 meter boven de stad vliegen is niet voor iedereen. Ik met mijn vliegangst vond vooral de eerste 5 minuten pittig. Maar daarna is het een ervaring om nooit te vergeten. Sterker nog: als ik weer in New York ben, ga ik sowieso nog een vlucht doen. Wel in de middag, want potverdikke wat was het koud in onze korte broekjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Related stories